هوشمند سازی گلخانه

گلخانه یک ساختمان بسته برای حیات و رشد گیاهان است که با فراهم نمودن بستری مناسب از شرایط جوی یعنی باد، طوفان، تابش ماوراء بنفش و حمله حشرات و آفات محافظت می‌شود. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و هوشمندسازی گلخانه‌ها می‌توان روند رشد و حفظ گیاهان را بهبود داد. اتوماسیون گلخانه به نرم افزاری گفته می‌شود که به‌عنوان تاسیسات فنی در گلخانه نصب می‌شوند. اتوماسیون یا هوشمندسازی گلخانه کمتر از 50 سال پیش در صنعت گلخانه‌ای ورود کرد؛ از نمونه‌های اولیه هوشمندسازی باز کردن پنجره‌های تهویه و افزایش دما بصورت خودکار بوده است.

یکی از نمونه‌های ساده و مطرح در هوشمندسازی گلخانه، آبیاری مزارع کشاورزی با استفاده از آبیاری قطره‌ای اتوماتیک می‌باشد که مطابق با آستانه رطوبت خاک تعیین شده عمل می‌کند. همچنین براساس داده‌های بهداشت خاک، می‌توان مقدار مشخصی ازت، فسفر، پتاسیم و سایر مواد معدنی را با استفاده از تکنیک‌های باروری قطره‌ای در گلخانه استفاده کرد. مخازن مناسب برای مدیریت آب نیز ساخته می‌شوند که پس از اندازه‌گیری سطح آب فعلی با استفاده از یک سنسور اولتراسونیک، از آب پر می‌شوند؛ این سنسور اولتراسونیک دلیلی است تا در مواقع ضروری و کمبود آب، از آن استفاده نمایند.

با افزودن نور طبیعی روز در طول روزهای کوتاه زمستان، بازده و وزن مناسب گیاهان و خاک حفظ می‌شود؛ گاهی با استفاده از سیستم‌های نوری، طول موج لازم را در طول شب در گلخانه فراهم می‌كنند. دما و رطوبت هوا توسط سنسورهای دما و رطوبت کنترل می‌شوند و از مه‌شکن نیز برای کنترل آن استفاده می‌شود. از گیاهان در برابر افراط دما باید محافظت کرد. حفظ دمای کنترل شده در محیط گلخانه بسیار مهم است. نوسانات دما فقط در عرض چند ساعت می‌تواند به گیاهان شما آسیب برسانند یا از بین ببرند. سیستم‌های کنترل از راه دور گیاهان بسیار با ارزش طراحی شده‌اند تا از نوسانات شدید دما محافظت کنند. موضوع تهویه یک گلخانه از اهمیت بالایی برخوردار است که تهویه را می‌توان با استفاده از دریچه‌هایی به صورت اتوماتیک از طریق رایانه هم کنترل نمود. دریچه‌های پشت بام و جانبی روی گلخانه‌های معمولی باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا حرکت هوا به خوبی انجام شود

 

اهمیت اتوماسیون گلخانه

با توسعه گلخانه و فناوری در کشورهایی مانند هلند دیگر نمی‌توان بدون یک کامپیوتر هوشمند، گلخانه‌های خود را کنترل کرد. کنترل های هوشمند باعث ایجاد آب و هوای بهینه در زمینه استفاده از انرژی، مصرف آب و مواد مغذی می‌شود. با در نظر گرفتن هزینه‌های این منابع، کامپیوتر گلخانه و هوشمندسازی نه تنها بهترین شرایط را برای رشد محصول شما ایجاد می‌کند، بلکه هزینه‌های عملیاتی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. یکی دیگر از هزینه‌های بزرگ عملیاتی در گلخانه، نیروی کار است. برای نظارت و کنترل نقاط مختلف گلخانه و فرایندهای موجود باز هم می‌توان با استفاده از این تکنولوژی هزینه‌ها را کاهش داد و نیاز به نیروی کار انسانی را تا حد ممکن کاهش داد.

برای مشاهده محصولات کنترل اقلیم کلیک کنید.