درباره هوشمند سازی گلخانه بیشتر بدانیم

گلخانه یک سازه و بنایی برای رشد و پرورش گیاهان است. این سازه با دیوارها و سقفی است که عمدتا از مواد شفاف مانند شیشه ساخته شده اند. مواد برای ساخت گلخانه به طور معمول شیشه یا پلاستیک است و به طوری طراحی می‌شود که نور خورشید از آن عبور کند. این نور آفتاب برای گرم شدن گلخانه موثر است. در گلخانه شرایط آب و هوایی مناسبی برای گیاهان تنظیم می‌شود. سازه‌های گلخانه‌ای از سایزهای کوچک تا ساختمان‌هایی با اندازه بزرگ متغیر هستند. فضای داخلی گلخانه در معرض نور خورشید گرم‌تر از دمای خارجی می‌شود تا از محتویات آن در هوای سرد محافظت می‌کند. داخل یک گلخانه حتی در طول زمستان گرم می‌ماند. در طول روز، نور خورشید در گلخانه می‌درخشد و گیاهان و هوای درون خود را گرم می‌کند. درواقع می‌توان گفت گلخانه بدون گرما گلخانه نیست.

قدمت گلخانه‌ها به دوران روم باستان باز می‌گردد که در قرن 13ام، ایتالیا اقدام به طراحی و ساخت گلخانه‌های مدرن‌تر نمود. امروزه گلخانه به گونه ای طراحی شده است که گرمای اشعه خورشید را در داخل خود به دام می‌اندازد و برای گرم نگه داشتن گیاهان حتی اگر بیرون از آن فضا سرد باشد به‌ خوبی عمل می‌کند. می‌توانیم درمورد زمین هم چنین بگوییم که مولکول‌هایی در جو زمین و اطراف ما وجود دارد که به آن‌ها گازهای گلخانه‌ای گفته می‌شود که گرما را جذب می‌کنند. این گازها می‌توانند تأثیر بزرگی در زندگی ما و رشد ما داشته باشند. هدف از گلخانه هم محافظت از محصولات زراعی در برابر سرما یا گرما و آفات ناخواسته است.

گلخانه باعث می‌شود انواع خاصی از محصولات زراعی در طول سال رشد یابد که شامل میوه‌ها، سبزیجات و گل‌ها مختلف هستند. برخی از معروفترین گلخانه‌ها نمونه‌هایی از عملکرد گلخانه را نشان داده اند و یا به مراکز تحقیقاتی تبدیل شده‌اند که در زمینه گیاه شناسی کار موفقی انجام می‌دهند. یکی از گلخانه‌های معروف باغ Kew Gardens در انگلیس است که در واقع 121 هکتار از گلخانه و باغ تشکیل شده است. این مرکز هم تحقیقاتی را انجام می‌دهد و هم از گردشگران پذیرایی می‌کند.

یکی از مهمترین مؤلفه‌ها در یک گلخانه، تهویه موفق آن است. در صورت عدم تهویه مناسب، گلخانه‌ها و گیاهان رو به رشد دچار مشکلات مختلفی می‌شوند. آسیب می‌بینند و به مرور می‌سوزند. اهداف اصلی تهویه گلخانه، تنظیم دما و رطوبت تا حد مطلوب برای حرکت هوا و در نتیجه جلوگیری از ایجاد عوامل بیماری زای گیاهی مانند Botrytis cinerea است. تهویه مناسب همچنین از تأمین هوای تازه برای فتوسنتز و تنفس گیاه جلوگیری می‌کند و ممکن است گرده افشان‌های مهم را برای دسترسی به محصول گلخانه‌ای فعال کند.

برای مشاهده محصولات کنترل اقلیم کلیک کنید.