اقلیم گلخانه

هر منطقه‌ای بر روی کره زمین دارای آب و هوایی مخصوص به خود است. برخی با آب و هوای گرمسیری، برخی معتدل و برخی هم قطبی خواهند بود. هرکدام از این آب و هواها دارای گیاهان و حیوانات بسیار متفاوتی هستند که شرایط رشد خود را در آن آب و هوا دارند و با منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند سازگار شده‌اند.

اقلیم درواقع به معنی آب و هوا است و آب و هوا نیز به معنای شرایط معمول دما، رطوبت، فشار اتمسفر، باد، بارندگی و سایر عناصر هواشناسی است. اقلیم هر نقطه از زمین طبق تحلیلات مختلف مشخص می‌شود که به طور معمول هر30 سال با اندازه گیری دما، رطوبت و … اقلیم هر منطقه مشخص می‌شود. گلخانه هم اگر مانند زمین تصور شود با توجه به نقطه‌ای که قرار دارد دارای اقلیم مخصوص به خود است.

برای شکل دادن یک اقلیم مناسب برای گلخانه باید موارد حیاتی رشد گیاه، یعنی نور، رطوبت، co2 را در نظر گرفت، آن‌ها را بررسی کرد تا تعادل داشته باشد. این تعادل و اقلیم مشخص شده، باعث رشد و عمر بهتر گیاهان می‌شود؛ همچنین وقتی اقلیم یک گلخانه مشخص شود، در مصرف انرژی‌های مختلف صرفه جویی می‌شود.

گلخانه از شیشه یا سطوح شفاف ساخته شده است تا به آن اجازه دهد که نور خورشید به قسمت بیرونی نفوذ کند و هوا و گیاهان داخل را گرم کند. گرمای جذب شده از شیشه توسط گیاهان اثرات مستقیمی در رشد گیاه دارد. در طول ساعات روز، نور خورشید از طریق شیشه جذب می‌شود و گرمای بیشتری را به آن اضافه می‌کند؛ درنتیجه به طور طبیعی داخل گلخانه گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود که حتی بعد از غروب آفتاب هم همچنان گرم می‌ماند. بنابراین توجه به این مورد اهمیت بالایی دارد. افزایش مقادیر گازهایی مانند دی اکسید کربن موجود در هوا باعث افزایش تدریجی دمای گلخانه می‌شود که باید به این نکته نیز توجه نمود و راهکار مناسب در نظر گرفت.

استفاده از ابزارهایی برای تنظیم اقلیم یا آب و هوای یک گلخانه کمک بسیار بزرگی خواهد بود. به‌عنوان مثال از مواردی که برای کنترل و همگام‌سازی اقلیم مورد نظر خواهد بود، سیستم کنترل فن‌هاي چرخشي، دریچه‌های سقفی و سیستم‌هایی کنترل دی اکسید ساز هستند. اگر اقلیم گلخانه با تجهیزات درست تعبیه شده باشد، آن گلخانه در رشد گیاهان در تمام سال موفق خواهد بود. اگر هوای بیرون از گلخانه سرد یا بسیار گرم شود، با تعیین اقلیم داخل گلخانه، هیچ مشکلی برای رشد گیاهان پیش نخواهد آمد؛ زیرا هوای داخل گلخانه به طور طبیعی متعادل و متناسب با جو هوای بیرون تعیین شده است.

جهت مشاهده محصولات کنترل اقلیم کلیک کنید.